Stockholms Bästa Toa!

sthlms bästa toa Vinnare.

På stan egen designdoktorand

Linda Rampell besöker

den finaste krogtoaletten.

TOALETTEN HAR EN air av kultiverad nöd. Varför? Jo, för det första är toan en överraskning. Vem förväntar sig en tårttoa på en grekisk restaurang på Söder? Inte jag i alla fall.

Du går in i ett litet rum med integritet. Det står ett tänt levande ljus på golvet och det lugnar den oroligaste mage. I övrig en dimmerbelysning, som vaggar ögonen i sin mjuka strålglans. Du ser en stenvägg ren och spindelnätsbefriad. På de andra släta vita väggarna hänger små svartvita nudistfotografier i Zornstuk hipp som happ. En smått antik kristallkrona dinglar högt. I en guldinfattad spegel ovanför handfatet möter du dig själv levandeljusbelyst och fylld av ett lönnligt skimmer. Andarna mår bra av att det är högt i tak. Vem står bakom överraskningstoan? Ingen som vet. Också det känns skönt. Inte något tack till någon speciell - utan du är speciell.

TOAN FANNS DÄR, liksom Greken på hörnets övriga inredning, när stället öppnade för fyra år sedan. Innan greken kom var stället franskt och det märks för toan har kontinentalspolning. En fristående vattenberedare hägrar över toasitsen. Lite avig sätter jag mig på toasitsen för den är av trä. Det verkar ohygieniskt. I träådringar gror bakterier. Men kristallkronan pockar på uppmärksamhet till högre höjder, så träsitsen förtar inte stämningen.

Greken på hörnets toa är intressant därför att den härbärgerar kontrasten mellan natur och kultur. Både i material och i stämning. Stenvägg och träsits mot borgerlig kristallkrona och guldinfattad spegelram. Nakenhet mot konst. Behov mot andlighet.

MEN HÄRMED VISAR också toan att det ligger en hund begraven i motsättningen natur och kultur, för på Greken på hörnet framkommer natur som ett stycke kultur: naturen verkar som ett påfund av kulturen. Naturbehov visar sig vara kulturgivna. En tvättad stenvägg är placerad där med flit. Naket är konst raminfattat. Gå in i en toalett och kom aldrig ut igen.

text: LINDA RAMPELL

foto: PETER HOELSTAD